The Road to the Final

De weg naar de bekerfinale begon voor VC Grijpskerk op dinsdagavond 26 september jl. in de eigen Bokkediek tegen SVT D1 uit het vlakbij de Waddenzee gelegen Ternaard. Voor die mensen die weleens naar Ameland gaan, het ligt op de route naar Holwerd. Enfin, genoeg informatie want over de wedstrijd zijn we gauw uitgepraat. Een paar keer knipperen met de ogen en het was alweer afgelopen. Met de alleszeggende setstanden 25-8, 25-7 en 25-5 !! werd een afgetekende 3-0 overwinning behaald.
In de volgende ronde wachtte een tegenstander van een ander niveau. Op donderdag 23 november moest in Sneek tegen het 4e damesteam worden gespeeld. In het damesvolleybal is Sneek natuurlijk hét volleybalbolwerk in het Noorden. Ga maar na, het 1e damesteam speelt in de Eredivisie en liep net de Play Off wedstrijden om het landskampioenschap mis. Het 2e damesteam speelt Topdivisie, het 3e komt uit in de 2e divisie en het 4e dus net als Grijpskerk in de 3e Divisie. Tegen dit jeugdige team werd een knappe 1-3 overwinning behaald (setstanden 23-25,14-25,2 25-17 en 22-25).
Na deze knappe overwinning moesten de dames in een zgn. tussenronde half december naar Dedemsvaart voor de wedstrijd tegen het in de Promotieklasse spelende DAC D1. In een spannende openingsset waren de ploegen goed aan elkaar gewaagd. Over en weer kwamen er setpunten maar uiteindelijk trok Grijpskerk met 28-30!! aan het langste eind. Het verzet van de tegenstander was gebroken en geroutineerd werd de wedstrijd uitgespeeld (eindstand 0-3 met de setstanden 28-30,11-25 en 18-25).
In de 1/8 finale werd er wederom een uitwedstrijd geloot. Dinsdag 30 januari jl. werd koers gezet naar Nieuwleusen voor de wedstrijd tegen het in dezelfde klasse uitkomende Flash D1. Een geduchte tegenstander die vorig jaar ook al de degens kruiste met Grijpskerk. In de eigen Bokkediek werd toen in de kwartfinale toch wel verrassend van deze ploeg gewonnen   (3-1). Ook nu ontliepen de ploegen elkaar niets maar uiteindelijk was het toch Grijpskerk wat met 2-3 aan het langste eind trok (setstanden 25-21,11-25,25-20,21-25 en 11-15).
Zaterdag 10 maart jl. reisden de dames uit Grijpskerk naar de Duurswoldhal in Slochteren om daar de kwartfinale te spelen tegen VIOS/Kolham D1. Gelijk in de openingsset denderde Grijpskerk over deze ploeg heen. Middels een 13-25 setstand werd even kenbaar gemaakt dat er niets te halen viel. De volgende sets kenden een spannender verloop maar middels de setstanden 21-25 en 22-25 werd net als een jaar eerder de halve finale behaald in het bekertoernooi. Tegenstander daarin was het gerenommeerde DOK uit Dwingeloo met in hun midden oud international Riëtte Fledderus.
Voor die mensen die erbij waren, wat een krankzinnige wedstrijd werd het !! In no time stond DOK op een 0-2 voorsprong met de alleszeggende setstanden 15-25 en 13-25!! De dames beseften dat het zo niet langer kon. De schroom werd afgeworpen en eindelijk kreeg het talrijke publiek voorgeschoteld waar ze toch uiteindelijk voor gekomen waren, een mooie en spannende pot volleybal.  De thuisclub kreeg in de 3e set wat vat op het servicegeweld en de goede blokkering van de tegenstander. Middels een mooie 25-23 setwinst groeide de thuisclub weer helemaal in de wedstrijd. Het geloof in eigen kunnen was weer helemaal terug. Volleybal blijft wat dat betreft een raar spelletje. Het ene moment ben je bij wijze van spreken dood en begraven en even later weer springlevend. Ook in de spannende 4e set hielden de ploegen elkaar goed in evenwicht. Met een 28-26 stand moest een 5e set de beslissing brengen. Ook daarin een curieus wedstrijdverloop. DOK kwam op een 2-8 voorsprong en dan denk je als neutrale kijker, einde wedstrijd… Niets was minder waar. Grijpskerk knokte zich helemaal terug in de wedstrijd. Onder het mom, erop en erover denderde de ploeg gelijk naar een 15-10 eindscore. En ja, toen ging het dak eraf in de Bokkediek. Dol van vreugde sprongen de meiden elkaar in de armen. De FINALE was bereikt !!!!  Tegenstander hierin is Animo ’68 D1 uit Assen.