Zaterdag 3 oktober 2015 stond de eerste thuisronde van VC Grjpskerk op het programma. Vanwege het EK volleybal werd nog gevreesd dat de tegenstanders massaal zouden afhaken om de Ahoy met een bezoek te vereren. Echter gaf alleen de tegenstander van dames 1 de voorkeur aan het EK volleybal, de rest van de thuiswedstrijden kon “gewoon” doorgaan.

Het eerste herenteam van VC Grijpskerk Fysiotherapie Kollum-Grijpskerk, de nieuwe naam van de club, had een drukke week. Eerder die week, op dinsdag 30 september, stond er ook al een bekerwedstrijd tegen Annen op de agenda. Deze wedstrijd zetten de heren om in een klinkende overwinning, hiermee zet Heren 1 een volgende stap in de bekercompetitie.

De thuiswedstrijd kon met veel zelfvertrouwen worden begonnen, aangezien er nog geen wedstrijd dit seizoen is verloren. Rovoc uit Roden was de nieuwste uitdager van Heren 1. Vanaf het begin van de wedstrijd zetten de heren geconcentreerd spel neer. De passes bereikten de spelverdeler Peter Teeninga, waardoor hij het spel goed kon verdelen. Er werden weinig fouten gemaakt en bij Rovoc haperde de service waardoor Grijpskerk een ruime voorsprong kon uitbouwen en de eerste set vrij makkelijk naar zich kon toe trekken met 25-18.

De andere sets waren eigenlijk een kopie van de eerste set. De heren van Grijpskerk bleven geconcentreerd spelen, er waren mooie aanvallen te zien van onder andere Marcel Tillema op buiten, Erwin Smeenk op diagonaal en Hessel Kuipers via de mid aanval. Maar zelden voelde coach Stans Baar de behoefte om een time-out aan te vragen om de heren even weer op scherp te krijgen. Sterker nog, geen enkel moment zijn de heren gedurende de wedstrijd in gevaar geweest. Op het wedstrijdformulier stond uiteindelijk een welverdiende 4-0 (25-18 / 25-17 / 25-15 / 25-18) genoteerd in het voordeel van Grijpskerk. Zaterdag 10 oktober komt heren 1 uit tegen de Meeuwen uit Zuidhorn en hoopt dan haar goede reeks voort te zetten.

Emiel Wagenaar