In de maand november hoeven de heren van het eerste team maar 1 keer hun veilige haven in Grijpskerk te verlaten, afgelopen zaterdag (14 november) zocht het Siddeburen op.

Om klokslag 18.00 uur werd de wedstrijd afgetrapt. Heren 1 begon niet scherp aan de wedstrijd, binnen een tijdsbestek van krap een paar minuten keek men prompt tegen een achterstand van 8-2 aan. Na een time-out stond het vizier weer op scherp. De pass liep goed en spelverdeler Peter wist zijn aanvallers zonder enige moeite te vinden. Dit zorgde voor een gevarieerde aanval waardoor het blok van Siddeburen af en toe even niet meer wist waar ze het zoeken moest. Grijpskerk scoorde gemakkelijk en kwam punt voor punt dichterbij Siddeburen. Bij een stand van 20-20 ging de eerste set zijn climax tegemoet. Keurig pakten zowel Grijpskerk als Siddeburen vervolgens hun puntjes mee en dus was het grote wachten op een foute of goede actie van één van beide kanten. Bij een stand van 24-25 was het setpunt voor Grijpskerk. De heren sloten af in stijl. Een mooie redding door Emiel in het achterveld, een meesterlijke set-up van Peter die feilloos binnen werd geslagen door Marcel. Grijpskerk won de eerste set met 26-24.

De tweede set was een gelijk opgaande strijd. Dan had Siddeburen een kleine voorsprong te pakken, even knipperen met je ogen en weldra, Grijpskerk had weer een paar punten extra op het scorebord. De supporters op de tribune keken opnieuw reikhalzend uit naar het slotstuk van de tweede set. Het eerste setpunt kwam op naam van Siddeburen bij een stand van 24-23. Grijpskerk kon helaas de stand niet gelijk trekken. Het maakte een cruciale fout in de aanval, hierdoor werd de set gewonnen door Siddeburen met 25-23. Tijd voor de meegereisde fans om een ‘bakkie’ te halen in de kantine.

Eenmaal teruggekeerd, moet de stand op het scorebord een gek gezicht zijn geweest. Grijpskerk stapelde fout op fout, wat resulteerde in een ruime achterstand. De heren kregen echter ook tijdens de derde set de motor weer aan de praat, want bij een stand van 20-20 – het lijkt wel een kopie – stonden de heren van Grijpskerk en Siddeburen andermaal op gelijke hoogte. Een parade aan bloks afgewisseld met een aanval om vervolgens meteen weer in de verdedigingsrol te kruipen, niemand zal ontkennen dat het kinderspel is. Het eiste voor Hessel (helaas) zijn tol. Ver in de derde set moest Hessel, na een verkeerde beweging, het veld verlaten. Omdat ook Richard niet bij de wedstrijd aanwezig kon zijn, ontbrak het de coach aan mid spelers. Uit nood was Aebe-Jan het nieuwe ijzer in het vuur. Ondanks dat het niet zijn ‘thuis’ is wist hij de midpositie met verve in te vullen en pakte het team het goed op. Het bleef tot diep in de set spannend. Aan beide kanten kreeg men de kans om de set naar zich toe te trekken. Uiteindelijk trok Grijpskerk aan het langste eind en werd de set met 28-26 gewonnen.

Grijpskerk startte de vierde set met Erwin als invaller op de midpositie, zodat Aebe-Jan gauw terug kon naar zijn vertrouwde positie. Hessel verkoos geblesseerd de bank voor het veld. De heren lieten zich hierdoor echter niet kennen en bleef onverminderd vechten voor de punten. Hoewel er nogal wat persoonlijke fouten werden gemaakt aan de kant van Grijpskerk verzuimden de heren van Siddeburen om weg te lopen. Ook de vierde set kende daardoor andermaal een spannend slot. Bij de stand van 24-23 kreeg Grijpskerk de kans de wedstrijd naar zich toe te trekken en met een stand 3-1 naar huis te gaan. Siddeburen gaf zich echter niet zomaar gewonnen en trok de stand weer gelijk. Het tweede setpunt liet Siddeburen vervolgens niet onbenut. Het team won de set met 27-25 en dus moest er een beslissende vijfde set aan te pas komen.

In de vijfde set begon de motor van Grijpskerk te pruttelen, de heren waren niet meer bij de les. Er werden veel persoonlijke fouten gemaakt waardoor Siddeburen al vroeg in het jaar Sinterklaas mocht vieren, het kreeg punt naar punt met een strikje erom cadeau en sloeg al snel een gat van vijf punten. Grijpskerk was niet meer gemachtigd om dit gat nog te dichten. Siddeburen besloot de vijfde set met 15-10 en ging er dus met de zwaarbevochten winst vandoor. Voor de heren van Grijpskerk restte een welverdiend biertje met een stukje ‘haute cuisine’ in Groningen. Er werd gezamenlijk gegeten onder de ‘Olle Grieze’ waar nog lang over de wedstrijd werd nagepraat.

Aanstaande zaterdag komt heren 1 uit tegen Fama uit Smilde. Om 18.30 uur zijn supporters meer dan welkom om de heren in de Bokkediek naar een overwinning te schreeuwen.