VC Grijpskerk Heren 1 verliest spannende wedstrijd

Zaterdag 6 februari stond alweer een volledig thuisprogramma op de planning bij Volleybal Vereniging Grijpskerk. De tegenstander van Heren 1 was Olympia uit Groningen. Eerder in het seizoen hadden beide ploegen ook tegen elkaar gespeeld, toen werd al aangetoond dat beide teams aan elkaar gewaagd waren. Dit was ook terug te zien in de stand, beide teams staan op dezelfde hoogte in de eerste klasse, rond de vierde plek. Kortom alle ingrediënten aanwezig voor een mooie volleybalwedstrijd.

De strijd begon om half 7 in sporthal De Bokkediek. De heren van Grijpskerk begonnen met Peter op spelverdelen, Aebe-Jan op diagonaal, Richard en Hessel op mid en Marcel en Emiel op buiten. De bank werd gevuld door Erwin en Rob. Er werd geconcentreerd begonnen door Grijpskerk. Vanaf punt een waren de heren van VC Grijpskerk/ Fysiotherapie Kollum-Grijpskerk bij de les. Er werd goed geserveerd, de passes lagen goed waardoor spelverdeler Peter al zijn aanvallers makkelijk kon vinden en uiteindelijk konden de aanvallers goed scoren. Door een afwisseling van een prikbal en “harde” aanval, kreeg Olympia geen grip op het spel van Grijpskerk. De voorsprong die zo werd opgebouwd in de eerste set kwam niet meer in gevaar en konden de heren dan ook vrij makkelijk naar zich toetrekken met 25-17.

De tweede set ging vanaf het begin gelijk op, van beide kanten werd er goed spel gespeeld en zaten er lange rally’s tussen. De spanning die van tevoren werd verwacht kwam duidelijk naar voren in de tweede set. Op mid werd er leuk aangevallen door Hessel en Richard. Olympia had geen antwoord daarop, daartegenover had Grijpskerk ook geen antwoord op de mid aanvallen van Olympia. Zo werd op mid vrij veel gescoord door beide teams. De buitenaanvallen aan Grijpskerkse kant liepen ook best aardig, Marcel scoorde zijn geslagen ballen afgewisseld met zijn bekende prikballen. Een bijna debuut op buiten werd gemaakt door Emiel, vorige week was tegen Fama uit zijn eerste wedstrijd op buiten. Na jaren op mid te hebben gespeeld lijkt dit ook redelijk te lopen, hij pakte in beide wedstrijden zijn punten. De strijd ging tot 23-23 gelijk op, een touche bal werd sportief door Grijpskerk aangegeven waardoor de gasten op setpoint kwamen. Deze trokken dat heel slim naar hun toe middels een goed blok. De stand werd gelijk getrokken.

De derde set was eigenlijk een kopie van de eerste set. Er werden wel meer persoonlijke fouten gemaakt aan beide kanten en hierdoor werd er moeilijker gescoord. Grijpskerk greep in middels een wissel, spelverdeler Peter moest plaatsmaken voor Erwin. Het maakte de heren van Grijpskerk weinig uit, ze bleven wel aardig scoren echter bij een stand van 21-21 waren een paar fouten en een scorend Olympia te sterk voor Grijpskerk. Olympia pakte de set met 25-22.

De vierde set leek het erop alsof Grijpskerk zich had neergelegd bij een verlies. De fouten stapelden zich in een te snel tempo op. Gevolg was dat Olympia direct een gat kon slaan van 5 tot 6 punten. Zij hebben deze voorsprong ook niet meer weggegeven, Grijpskerk kwam er niet meer aan te pas en Olympia zorgde daar door mooie aanvallen voor. Helaas moesten de heren van Grijpskerk hun meerdere erkennen in Olympia. Zij wonnen de laatste set met 25-18 en dus de wedstrijd met 3-1.