Heren 1 handhaaft zich in top 5

Voor VC Grijpskerk heren 1 stond afgelopen zaterdag 21 januari alweer de twaalfde wedstrijd van het seizoen op het programma. De tegenstander was Rovoc heren 1 uit Roden. In de eerste helft van de competitie had Grijpskerk al laten zien dat ze sterker waren dan Rovoc. Daar werd gewonnen met 3-1. De wedstrijd werd met enig vertrouwen gestart, ondanks dat de laatste twee wedstrijden jammerlijk werden verloren met 3-1. Er moest en zou dan ook gewonnen worden van Rovoc.
De heren hebben het de laatste tijd moeilijk om met een compleet team te kunnen starten. Er kan gelukkig af en toe geleend worden van het tweede van VC Grijpskerk Fysiotherapie Kollum-Grijpskerk. Afgelopen zaterdag zat Bert-Jan Venema op de bank bij heren 1, waar heren 1 erg blij mee was. Voor elke positie in het veld zou hij ons kunnen aanvullen in de wedstrijd.

De wedstrijd

Om half 7 precies was het eerste fluitsignaal voor de wedstrijd VC Grijpskerk heren 1 versus Rovoc heren 1. Er werd door Grijpskerk fel en gretig begonnen. Door het leveren van een stuk servicedruk door onder anderen Richard Doesburg en Emiel Wagenaar kon er ruim 12 punten uitgelopen worden. Dit resulteerde in een ruime voorsprong van 20-8. De set moest Grijpskerk naar zich toe trekken. Dit gebeurde middels gevarieerd spel, Erwin Smeenk als spelverdeler wist zijn aanvallers goed te vinden waardoor de set uiteindelijk gewonnen werd met 25-14.
De tweede set begon wat moeizaam er stond al snel een achterstand op het scorebord van 8-3. De “nieuwe” coaches / trainsters, Chantal Nijboer en Meike Klaibeda konden dit niet aanzien en vroegen meteen een time-out aan om de heren weer scherp te krijgen. Dit was duidelijk een time-out op het goede moment, de inhaalrace was begonnen en bij 15-15 stonden de heren weer op gelijke hoogte met Rovoc. De spanning in de set bleef tot de 18-18, daarna kwam er een goede service serie van Rob van der Wilt en zodoende kon Grijpskerk de set naar zich toetrekken met 25-19.
Na amper een goed half uur stond er een 2-0 voorsprong op het scorebord. In de derde set kwam Grijpskerk weer scherp uit de startblokken, er werd een voorsprong van 5 punten gepakt. Deze voorsprong werd niet meer uit handen gegeven en werd zelfs nog iets vergroot. Door snelle aanvallen over buiten, mid en diagonaal werden er mooie punten gescoord. Aebe-Jan Baarda en Marcel Tillema maakten zich in deze set belangrijk door veel punten op hun naam te schrijven. Uiteindelijk kon de 3-0 op het scorebord worden bijgeschreven. (25-16)
In de laatste set vonden er twee wissels plaats, Peter Teeninga kwam na enkele weken van afwezigheid weer als spelverdeler het veld in en Richard Doesburg maakte plaats voor Erwin Smeenk die van spelverdeler naar mid-aanvaller werd gepromoveerd. Na een kleine omschakeling in het begin van de set door de wissels, pakten de heren van VC Grijpskerk het uiteindelijk goed op. Er werd vlammend gespeeld en ook Peter wist zijn aanvallers weer goed te vinden. Rovoc kwam er geen moment meer aan te pas. De set werd gewonnen met 25-16 en de 4-0 winst was een feit.

Afsluiting

Door deze mooie 4-0 overwinning staat VC Grijpskerk in de top 5 van de 1e klasse met nog uitzicht op een 3e plek. Kortom er is genoeg om voor te volleyballen de komende wedstrijden. De heren van VC Grijpskerk bedanken de tellers, Annemarie en Romy voor het bijhouden van de standen bij de thuiswedstrijden. Tevens bedanken wij Bert-Jan. Gezien ons krappe selectie zijn wij nog altijd op zoek naar enthousiaste spelers, mocht je zin hebben om een keer mee te trainen dan ben je altijd welkom.
Wij trainen op dinsdagavond om 21 uur in Sporthal De Bokkediek. Mocht je ons willen supporten, de eerste thuiswedstrijd is 4 februari 2017 om 18:30 uur ook in De Bokkediek.

(Emiel)