Naar de halve finale? Donderdag 2 maart, de Bokkediek was het decor voor een vooraf op papier bloedstollende wedstrijd tussen Dames 1 en Flash Nieuwleusen D1. De tribunes zaten vol, zelfs de extra banken en de trommel stond klaar. Iedereen had zin in deze wedstrijd! Zelfs Klaas van de Fysiotherapiepraktijk Kollum-Grijpskerk kwam de dames aanmoedigen. Na een tactische voorbespreking met de coach Abe en zijn assistenten Eline en Erwin begon Nieuwleusen de wedstrijd met serveren. Gelukkig werd en direct goed gepasst door libero Inge en de toon voor de wedstrijd was gezet. Grijpskerk had zin in de wedstrijd en was niet van plan om zich zomaar aan de kant te laten zetten door de nummer 2 uit de derde divisie! De set ging gelijk op mede dankzij de goede services o.a. strak langs de lijn door Marfan. Spelverdeelster Iris kon door de goede passes de set-ups makkelijk geven. Waar de bal bij Meike ook kwam, bij het net of op de drie zet waren allemaal weer snoeihard! Marije Roorda versterkte het team met geweldige blocks. Het blok van Nieuwleusen stond erg goed en Elise speelde daar goed op in door hoog de ballen te pakken. Aan het eind van de set maakte Natasja haar rentree na haar blessure, maar helaas mocht het niet baten. De set werd verloren met 20-25. Er moest nog een stapje bij, en iedereen wist precies wat te doen. Er werd goed gepasst door o.a. Inge en Chantal waardoor Iris de aanvalsters goed wist te vinden. Deliaantje zag precies waar het gat zat en speelde ze daar met ogenschijnlijke precisie links achterin. De service druk werd nog hoger en de tegenstander had moeite met de verdediging waardoor het aanvallen lastiger ging. Want aanvallen konden ze zeker met de vele lengte in het team! De tweede set werd gewonnen door Grijpskerk met 25-18 en het stond weer gelijk. De derde set bleef de motor draaien op hoge toeren, want het tempo in het spel moest blijven. Iedereen serveerde ijzerssterk en er volgden lange series. De blijdschap straalde van de gezichten af. Marfan sloeg een fantastische bal voor het blok langs en Chantal sloeg de bal zo hard strak naar de grond dat de dames uit Nieuwleusen er alleen maar naar konden kijken. Met maar liefst 25-11 werd deze set gewonnen, en Grijpskerk stond met 2-1 voor! Nog maar één set te gaan… en dan staan we in de halve finale. Zou het? In de vierde set leefden de dames nog in euforie van de derde set en was de scherpheid even weg. Nieuwleusen liep uit naar een voorsprong van 5 punten. Het werd toch geen vijfsetter? Coach Abe vroeg de time-out aan en zette iedereen op scherp. Dames we zijn er nog niet, de elfstedentocht is nog niet afgelopen. Iris serveerde fantastisch en Marije bleef geweldig blokken. Zelfs ballen van achter de 3m-lijn van Nieuwleusen kwamen niet door het éénvrouwsblok van Marije heen. Sam kwam ook nog binnen de lijnen met een paar sterke services. Het hele team werkte keihard. Inge zat overal, kort, lang, alles wilde ze hebben. Daardoor bleven de aanvalsters ook goed bediend en Meike wist de laatste bal weer zo hard als gewoonlijk in het centrum te slaan. 25-22 en de overwinning was een feit. Nieuwleusen werd met haar liefst met 3-1 verslagen en Grijpskerk staat in de halve finale van de Noordelijke Beker. Het vele publiek werd met een enthousiaste wave bedankt door de dames en coaches. De halve finale zal binnenkort gespeeld worden tegen Smash Beilen, de koploper in de 3e Divisie. Dit zal opnieuw thuis zijn, dus we houden jullie op de hoogte!

(Marielle)