Winst en verlies Dames 1

Donderdag 14 december stond er voor het eerste damesteam van VC Grijpskerk een bekerwedstrijd op de planning. Deze wedstrijd werd om 19:30 uur gespeeld in Dedemsvaart tegen DAC Dames 1. Dedemsvaart is niet echt naast de deur, maar de dames waren vastberaden er een leuke pot van te gaan maken. Onder coachende leiding van Emiel Wagenaar was de selectie bijna compleet, helaas kon Marfan niet mee i.v.m. een hardnekkig griepje. De sfeer zat er op de heenreis en in de kantine al goed in! Dit enthousiasme en plezier namen we mee het veld op tijdens het warmlopen en inspelen.

De eerste set ging van start met Rieneke Jager op de spelverdeling, Meike Klaibeda op de diagonaal, Elise de Boer en Chantal Nijboer op de buiten posities, Deliaantje Ykema en Annemarie Venema stonden op hun vertrouwde mid positie en onze topper Inge Huistra als libero. Met veel enthousiasme van zowel de kant als binnen de lijnen liepen de dames van Grijpskerk al snel uit en pakten een mooie voorsprong van 22-11. De dames van Grijpskerk hadden de meiden uit Dedemsvaart onder druk en zij hadden geen antwoord op het spel wat er gespeeld werd. DAC kwam met een prachtige service serie toch nog terug, waar de dames van Grijpskerk even geen antwoord op hadden. Emiel nam een time-out om de dames weer op scherp te zetten (22-22). Door een aantal knappe verdedigende acties van Inge en Rieneke die de juiste aanvallers wist te bedienen, hebben de dames van Grijpskerk de set nog weten binnen te slepen met een eindstand van 28-30.

Vastberaden dat de tweede set niet zo spannend zou worden, begon VC Grijpskerk weer met veel enthousiasme en gretigheid. De opstelling bleef de 2e set hetzelfde onder het mom van ‘never change a winning team’. Door mooie service series en veel druk bij het net zorgden de dames van Grijpskerk ervoor dat ze ook de 2e set naar zich toe trokken, eindstand 11-25. De missie die aan het begin van de tweede set vastgesteld was, was behaald. Coach Emiel wisselde Sam Veldhuis de 3e set in op diagonaal, op de plek van Meike Klaibeda. Door één foute opstelling was er gedurende een paar punten veel onduidelijkheid aan de kant van Grijpskerk. Gelukkig kregen ze de kans van de scheidsrechter om de opstelling weer goed neer te zetten, zodat de focus weer op het volleyballen gelegd kon worden. Rieneke die een goede wedstrijd heeft gespeeld, kon de aanvallers weer goed bedienen. Al gauw kwam het enthousiasme van de dames weer terug en werd er weer met bravoure gespeeld. Met een eindstand van 18-25 konden de dames van het eerste team uit Grijpskerk met een 0-3 overwinning tevreden de kantine in. Veel lef en enthousiasme stonden centraal in deze mooie wedstrijd. De eerstvolgende bekerwedstrijd is de 1/8 finale in Nieuwleusen tegen Flash Nieuwleusen dames 1. Een team dat niet onbekend is bij de dames uit Grijpskerk: 25 november is er met 3-1 van dit team gewonnen, na een zeer goede wedstrijd van beide kanten.

Met de overwinning op DAC nog in het achterhoofd, begonnen de dames van Grijpskerk op zaterdag 16 december aan de competitiewedstrijd tegen het eerste damesteam van Flash Veendam. Het enthousiasme zat er direct al goed in. Al gauw werd echter duidelijk dat het een zware wedstrijd zou gaan worden, waarin alle tien de speelsters hard moesten werken. De hele eerste set lang lukte dit heel aardig. Helaas trok Veendam net aan het langste eind: 22-25. Vol goede moed en enthousiasme begon Grijpskerk aan set twee, wetende dat er minstens één set in zit! Al gauw werden de dames echter onder druk gezet met een goede serve en een stevig blok. Meer dan 16 punten hebben ze niet weten te behalen. De beruchte derde set, zou die dan binnen gesleept worden? Het werd een prachtige set voor het publiek, met goed volleybal van beide kanten. Grijpskerk heeft gevochten voor wat ze waard waren, maar helaas was het net niet genoeg. 21-25 was het eindresultaat. De missie om dan in elk geval één set binnen te slepen is gelukkig wel gelukt. De vierde set is met goede strijdlust naar de kant van Grijpskerk gegaan: 25-21 en een eindstand van 3-1 voor Veendam. Het was een wedstrijd waaruit Grijpskerk leerpunten kan halen en waar ze tevreden op kunnen terug kijken.

Met een vijfde plek op de ranglijst gaan de dames van VC Grijpskerk de winterstop in. 13 januari is weer de eerste competitiewedstrijd in en tegen Captains*** Kangeroe Hardenberg Dames 1 om 18.30 uur

Meike