3e jaar op rij in de halve finale van de bekercompetitie!

Voor het derde jaar op rij heeft dames 1 van VC Grijpskerk het gepresteerd om de halve finale van de bekercompetitie te bereiken! De lat lag hoog bij de dames: na het bekerwinst van vorig seizoen, hebben ze maar één doel: opnieuw de beker in de lucht houden op 11 mei 2019 in Ommen. Daarvoor diende eerst de kwartfinale gewonnen te worden. Geen gemakkelijke klus: de tegenstander bleek Wesseling DOK Dames 1 te zijn uit Dwingeloo.

Een sterk team met geroutineerde dames, waarvan onder andere Riëtte Fledderus, oud internationaal spelverdeelster. Kortom: een eer om tegen te mogen spelen. Er is al een verleden tussen beide teams: vorig seizoen stonden ze ook al tegenover elkaar, namelijk in de halve finale van de bekercompetitie. Na een 0-2 achterstond trok VC Grijpskerk toen met 3-2 uiteindelijk aan het langste eind, waarna ze – zoals eerder gezegd – de bekerfinale wonnen. In de reguliere competitie hebben beide teams dit seizoen ook al tweemaal tegenover elkaar gestaan. Beide teams wonnen één keer. Het was duidelijk dat het een spannende wedstrijd zou worden waarbij de teams aan elkaar gewaagd zijn.

Wesseling DOK zou enig thuisvoordeel moeten hebben, maar daar trokken de dames uit Grijpskerk zich niets van aan. Vele ouders en clubgenoten zijn in de auto gestapt om de lange tocht te maken naar Dwingeloo. Dat is nog eens clubliefde!

Al gauw werd duidelijk dat de wedstrijd zou bestaan uit lange rally’s en veel verdedigend werk. De eerste set werd nipt gewonnen door VC Grijpskerk: 23-25. Hetzelfde beeld gold voor de tweede set, waarin Wesseling DOK net aan het langste eind trok: 29-27. De derde set waren de dames uit Grijpskerk duidelijk op zoek naar een tactiek om grip te krijgen op het snelle spel van DOK. Er werd teveel nagedacht in plaats van gespeeld: 16-25 verlies.

Wanneer Grijpskerk met 2-1 achter staat gebeurt er altijd iets met het team: ze herinneren zich weer hun doel: bekerkampioen worden! Uitspraken als: ‘altijd doorgaan nooit opgeven’ en ‘winnen is belangrijker dan meedoen’ worden weer boven gehaald. De enorme vechtlust die dan boven komt bij de dames is bijna niet te stoppen. Beter serverend en blokkerend spel, meer ballen van de vloer en slimmere aanvallen zorgden ervoor dat dit doel weer in zicht kwam: met duidelijke cijfers won Grijpskerk deze set met 18-25. Nog één set die ervoor kon zorgen dat ze in de halve finale zouden staan. Nog één set knallen met elkaar. Nog één set als team vechten voor de winst. Met een vliegende start vlogen de dames naar een 0-8 voorsprong. Wesseling DOK vocht nog terug, maar kon deze achterstand niet meer inhalen. Met 10-15 wint VC Grijpskerk dames 1 de vijfde set en daarmee de wedstrijd met 2-3!

De halve finale is voor het derde jaar op rij bereikt! En dat tegen een sterk DOK dames 1, getraind door dezelfde trainer als de dames uit Grijpskerk: Abe Meininger. Op naar de halve finale en daarna hopelijk de bekerfinale op 11 mei 2019.

VC Grijpskerk dames 1 bedankt haar hoofdsponsor Sport je Fit Grijpskerk en de teamsponsoren DM Music en Vangnedt.

Meike