Verslag 1e ronde nationale beker

Na heeeeeeeeel erg lang geen echte wedstrijden mochten we weer. Dames 1 trad afgelopen zaterdag 12 september aan tegen Wesseling DOK uit Dwingeloooooooo. Een team dat vorig jaar 4e werd in de 2e divisie. Wij, dames 1, spelen dit jaar voor het eerst in de tweede divisie. Ik hoor u denken, wij? Nou, Dames 1 dus, maar wie zijn dat eigenlijk?

Dus voordat we naar naar de wedstrijd gaan maar even een voorstelrondje:

Inge is de oude bekende libero. U herkent haar aan al die ballen die op de grond dreigen te vallen en die dan op miraculeuze wijze toch bij de spelverdeler komen. Dagmar is natuurlijk ook bekend. Dat is die speelster waar elke tegenstander van vreest dat ze de bal op de voetjes terugkrijgen. En om ook nog maar even een andere midspeelster te noemen: Anne Marije speelde vorig jaar zowel in meisjes A als bij dames 1 en heeft het in zich om dwars door elke blokkering heen te slaan. Ten slotte kent u Nine ook al. Vorig seizoen nog zo shinend in dames 2 dat ze dit seizoen haar talent mag laten zien in dames 1. En dat doet ze met verve vanaf de buitentkant.

Dat zijn nog maar vier speelsters, dus ffwwwdd naar de nieuwe speelsters: Melanie is onze vliegensvlugge spelverdeler, die haar talent jarenlang liet zien bij Flash Nieuwleusen. Door haar verhuizing naar t Noorden, mag ze nu chille sets bij ons gaan geven. En als ze even vervangen moet worden, dan hebben we Josje, die wij met liefde overnamen van de club waarvan wij de naam niet zo goed kunnen uitspreken in Grijpskerk. En om nog maar een nieuwe speelster te introduceren: Valerie, linkspootje die de blokkering van elke tegenstander het bos in stuurt.

Tja, dan zijn we nog maar bij 7. Houd u vast, want we passen nu de taal even wat aan. Wie goan eem noar Oost Grunn, naar Tiktok Tammo-land, want doar koom’n de drei volgnde speulsters vandoan.Britt en Sanne zijn twee lachebekjes die onwaarschijnlijk goed kunnen klappen vanaf respectievelijk de buitenkant en mid. Julia is onze aanvoerder die vanaf de diagonaal de meest onwaarschijnlijke ballen met haar linkerhand binnen slaat.En dan hebben ten slotte ook nog een meetrainer van meisjes A1. Danae, 13 jaar pas mensen, maar elke week weer een stukje beter!

Zo, dat was het en dan nu de wedstrijd. Helaas kon Valerie er niet bij zijn, het team werd aangevuld met Renske en Maud van dames 2, zodat we als 12-koppig monster Dok te lijf konden gaan. Over de eerste 2 sets kunnen we kort zijn: teveel zenuws en veuls te lief gespeeld. Twee keer 21-25. Maar dan: de derde set begint de motor de lopen. Goede servedruk, goede passing en dan ligt de druk plotseling aan de andere kant van het veld. 25-17 winst. De vierde set schakelen wij met name serverend er nog een tandje bij en dan staat ineens de onwaarschijnljke stand van 25-6 op het scorebord. Maar ja, dan komt die 5e set. En dat is eigenlijk altijd weer een nieuwe wedstrijd. Het begin is goed, bij de veldwissel staat het 8-7 voor ons. Maar dan hapert de motor iets en vallen er ook nog eens twee ballen erg lullig via de netband binnen. 11-15 verlies en uitgeschakeld in de nationale beker. Jammer, maar genoeg positieve dingen die wij meenemen naar de competitie. Goed volleybal, vechtlust en ook nog eens een buitengewoon plezierig team. Wij gaan iedereen laten zien hoe goed wij kunnen volleyballen. De volgende thuiswedstrijd en 1e competitiewedstrijd is zaterdag 26 september tegen VC Zwolle, de nummer 1 uit de 2e divisie van vorig seizoen. Nu al zin in!

Oja, voorlopig zijn onze wedstrijden te volgen via een livestream op de facebookpagina van VC Grijpskerk. In de zaal is beperkt plaats. En excuses voor het lange verslag: mand!!!

(Ludo Abbink/ 13-09-20)