De aftrap van het volleybalseizoen 2020/2021  voor Dames 2

Vorige week stonden de dames van dames 2 Grijpskerk te popelen om hun eerste competitiewedstrijd te spelen. Een geheel nieuw samengesteld team met speelsters uit het voormalige dames 1, dames 2 én van buitenaf. Een mooie mix waarin de koppen dezelfde kant op staan wat betreft dit seizoen: we GAAN er voor! Met Jeroen als trainer en coach hebben we in de zomer getraind op het zand waarna we, gelukkig, in de zaal binnen de welbekende 18 bij 9 meter konden trainen. De nodige voorbereidingstoernooien boden al perspectief en inzicht in waar het team alvorens de start van de competitie staat. Nog genoeg punten om aan te werken, maar waar ook mooie dingen te zien waren volgens de coach.
Na de donderdag nog een knaltraining te hebben gehad waren we er fysiek en mentaal compleet klaar voor.

Maar toen kwam daar vrijdagmiddag het bericht, via de aanvoerster Marfan, dat de wedstrijd niet door zal gaan vanwege het feit dat een aantal speelsters van Flash Veendam in quarantaine moeten.
De Coronings gooit nú al roet in ons seizoen?!
Wat een domper. Een teleurgesteld gevoel en een vrije/onwennige zaterdagmiddag tot gevolg.

Het weerhield ons er niet van de kop d’r weer veur te zetten. We hadden onze zinnen gezet op de volgende competitiewedstrijd van afgelopen weekend, Oranje Nassau DS2.
En afgelopen weekend was het zo ver. We waren compleet. Dat betekent dat dit de uitgelegen kans is een ieder van ons even voor te stellen.

Te beginnen met de libero: Nadie. Afgelopen seizoen ook libero in dames 2.
Op de spelverdelerspositie hebben we vooralsnog één kandidaat: Maud. Welbekend bij de club en speelde vorig seizoen in dames 2. Anne zal op deze positie er later in het seizoen bij komen.
De diagonaalpositie wordt vervuld door Eliza en Marije, ook wel bekend bij de club van het vorige dames 2.
Als hoofdblokkeerder hebben we iemand die terug is van weggeweest: Natasja. Zij heeft eerder bij dames 1 gespeeld, maar nu een versterking voor ons team! Verder speelt een oude bekende, Renske, ook dit seizoen op deze positie in dit team. En dit seizoen was het een switch voor Shannon, want ook zij zal dit seizoen de positie als hoofdblokkeerder vervullen.
Dan de passer-lopers. Twee van de passer-lopers speelden vorig seizoen in dames 1 en hebben besloten liever in dit team te spelen dit seizoen: Josien en Marfan. Dit seizoen zullen zij hun volleybalkunsten in dames 2 laten zien. En ten slotte, de derde speelster op de passer-loper positie, ben ikzelf: Rosa.
Alle bovengenoemde speelsters waren er afgelopen weekend klaar voor. Helaas zonder Jeroen, maar Luppo vervulde zijn taak.

Het was dan eindelijk zo ver. De eerste competitiewedstrijd, tegen Oranje Nassau DS2. We begonnen redelijk sterk en wisten de eerste set dan ook naar onze kant te slepen, met een mooie 25-23.
De daaropvolgende sets was het een soort nek-aan-nekrace. Dat laat de uitslag wel zien: 24-26, 22-25 én 25-27. We wisten niet goed de bal op de grond bij de tegenstander te krijgen. Probeerden te variëren in de aanval, maar dat mocht niet altijd baten. Ons voorspelbare spel vereist de komende week onze aandacht. Daarnaast is het ook aan onszelf de taak om gefocust te blijven en niet de koppen te laten hangen bij een aantal punten tegen.

Een zure 3-1 verlies was de uitkomst van onze eerste wedstrijd. Met een totaal van 101 punten voor Oranje Nassau wisten wij er in deze wedstrijd ook 96 te pakken. Nét niet genoeg om de winst naar onze kant te trekken.
We hebben hard gewerkt, maar net niet hard genoeg om er een winst van te maken.

Je kunt wel spreken van een teleurstellende start van het seizoen voor Dames 2 van VC Grijpskerk. Maar dan hoor ik de stem van de coach zeggen dat we positief moeten blijven en ervoor moeten blijven gaan. Niet in zak en as gaan zitten, maar de schouders eronder zetten en GAAN!

Punten blijven vieren, maar niet te hard.

*Fluisterend*: Vamos!

Verslaggever: Rosa Haye (4 oktober 2020)