Voorbeschouwing wedstrijden zaterdag 9 januari as.

Aanstaande zaterdag word in sporthal Bokkediek de eerste thuisronde in het nieuwe jaar gespeeld. Vanaf deze plaats wens ik iedereen nog een gezond en sportief 2016.De kerstversiering ligt weer op zolder, het vuurwerk is afgestoken, de hoogste tijd om weer lekker te gaan volleyballen. Ik hoop dat we de traditie van de laatste jaren wat in ere kunnen houden en aan het einde van het seizoen wederom een kampioenschap kunnen gaan vieren.De jongste mini jeugd nam wat dat betreft al het voortouw. Op zaterdag 19 december jl. werden in Groningen de laatste wedstrijden in de Najaarscompetitie gespeeld. Twee van de drie mini teams van VC Grijpskerk wisten kampioen te worden. Een knappe prestatie waar we als vereniging dan ook heel trots op mogen zijn. De jeugd heeft tenslotte de toekomst. Nu over naar de wedstrijden van vandaag.

Jeugd

Zoals te doen gebruikelijk bijten de beide C teams om 12.30 uur het spits af. Meisjes C1 neemt het op tegen het op de 2e plaats staande de Meeuwen JC1. De jongens tegen de meisjes. Wie trekt zaterdag aan het langste eind. We zullen zien. Het andere C team neemt het op tegen Lycurgus MC2. Beide teams hebben tot nu toe evenveel punten verzameld (17) maar de ploeg uit Groningen had daar wel twee wedstrijden meer voor nodig. Om 13.00 uur speelt Meisjes B2 tegen Sudosa/Desto MB10. Tien Meisjes B teams, dat zijn nog eens aantallen ! Het geeft wel aan wat voor grote jeugdafdeling Sudosa/Desto uit Assen heeft. Bij de ABC jeugd brengen ze maar liefst 34 jeugdteams binnen de lijnen. In het noorden zijn ze wat dat betreft wel de koploper. De laatste wedstrijd voor de winterstop speelde de ploeg van Elise de Boer ook al tegen dit team. In Assen boekten ze een 0-3 overwinning. Voor dat resultaat gaan ze zaterdag ook.

Om 14.30 uur speelt Meisjes A1 de lastige wedstrijd tegen Oranje Nassau MA1. Lastig in die zin dat de tegenstander in de top 3 van de 1e klasse staat. Samen met Impala en Smash & Block mogen zij gaan uitvechten wie zich aan het eind van de rit kampioen mag noemen. Het verschil met de rest is nu al zo groot dat je best van een top 3 kunt spreken. Hopelijk kunnen ze het ON lastig maken. Misschien zit een stunt er dan wel in. We zullen zien. In dezelfde poule neemt Meisjes A2 het op tegen Doles MA1. Beide teams hebben evenveel punten verzameld. Dat beloofd dus op voorhand al een spannende wedstrijd. Als laatste team om 14.30 uur speelt Meisjes B1 tegen Stanfries MB1 uit het Friese IJlst. Een duel in de onderste regionen van de Hoofdklasse. Na een wat stroeve start gaat het de laatste weken steeds beter met de thuisploeg. Nu is het zaak om het goede spel zaterdag ook om te zetten in een klinkende overwinning . Veel succes meiden !!

Senioren

Om 16.30 uur zijn de senioren aan de beurt. Dames 1 speelt tegen DIO/Bedum D2 en gaat voor de volle winst. In de laatste wedstrijd voor de winterstop werd in de Bokkediek de topper tegen Lycurgus D1 gespeeld. De thuisploeg kreeg voor aanvang van die wedstrijd wel wat tegenslag te verwerken. Door een blessure van Anniek en een plotselinge ziekenhuisopname van Eline begonnen ze verzwakt aan de wedstrijd. De rest van het team vocht voor wat ze waard waren. Lycurgus moest bij wijze van spreken wel twee keer scoren voordat ze een punt hadden. De meiden vlogen achter elke bal aan. Het kon echter niet verbloemen dat Lycurgus een maatje te groot was en met 1-3 de overwinning mee naar Groningen nam. Vanmiddag wacht dus DIO/Bedum en als ze dezelfde strijdlust tonen moet de overwinning vanmiddag wel komen.Op het middelste veld speelt Dames 2 tegen koploper Actief D1 uit Eelde/Paterswolde. De ploeg van coach Emiel heeft dit seizoen al diverse keren bewezen over meerdere levens te beschikken. Uit geslagen positie toch weten te winnen. Ik heb het al een paar keer gezien dit seizoen. Waarom zaterdag dan ook niet maar dan het liefst vanaf het begin, veel succes dames. Op het veld voor de kantine speelt Heren 2 eveneens tegen DIO/Bedum en wel tegen Heren 6. Als koploper zijn ze het wel aan hun stand verplicht om deze wedstrijd winnend af te sluiten. Dat is dan een mooie opmaat naar de volgende drie wedstrijden wanneer ze tegen resp. de nrs. 2,3 en 5 moeten spelen. Vooral de wedstrijd tegen nr. 2 Unitas over twee weken is wat dat betreft cruciaal. Zij hebben één punt minder dan Grijpskerk maar ook een wedstrijd minder gespeeld. De inzet van die wedstrijd is denk ik het kampioenschap. Eerst komend weekend maar zorgen om de punten in Grijpskerk te houden.

Om 18.30 uur tenslotte spelen nog Heren 1 en Dames 3 en 4.

Heren 1 speelt tegen het 4e herenteam van DIO/Bedum en inzet is hier de tweede plaats in de 1e klasse. Dames 3 neemt het vanmiddag op tegn Oryx d3 uit Groningen. Beide teams hebben evenveel punten verzameld (22) uit 9 gespeelde wedstrijden. Inzet is hier de 4e plaats en de titel ‘best of de rest’ . De onderlinge verschillen achter de top drie zijn gering dus alle ingrediënten zijn aanwezig voor een spannende pot volleybal. Dames 4 tenslotte moet zaterdag tegen DIO/Bedum D7 de punten in eigen huis kunnen houden. Het onderlinge verschil is groot (20 punten) dus eigenlijk zijn de dames van de thuisclub het wel aan hun stand verplicht om te winnen. Onderschatting ligt dan op de loer dus daar moeten de dames dan voor waken. Evenals alle andere teams wens ik ze veel succes