Vrijdagavond 12 februari jl. rond een uurtje of negen. Voor de meeste mensen dé avond om bij te komen van een lange werkweek, of de avond om met een drankje het weekend in te luiden. Niet voor Dames 1 van VC Grijpskerk: voor hen stond die avond een zware wedstrijd op het programma. En wel tegen de nummer 2 uit de poule: Dio Oosterwolde. Coach Tinus de Weerd had al een eerdere vrijdagavond opgeofferd om met eigen ogen te aanschouwen wat voor vlees er in de Friese kuip zit. Wat de Groningse dames volgens zijn verhaal vooral te vrezen hadden waren de genadeloze aanvallen van de Friese midspeelsters, en met de bemoedigende woorden voor de eigen midspeelsters: ‘als je maar 1 bal op mid blokkeert ben ik tevreden’ gingen de dames op pad. Na een kleine wereldreis kwamen de dames van VC Grijpskerk aan in Oosterwolde, en na een goede warming-up en een lekker balletje te hebben ingeslagen ging de derby Groningen-Friesland van start. Hoewel er altijd om het hardst wordt geroepen om ‘gelijk vanaf het begin te knallen’ mislukte dit voornemen ietwat jammerlijk. Coach Tinus had geen woord gelogen over de midspeelsters en in de eerste helft van de eerste set vlogen deze ballen ook om de oren. Een time-out moest de koppies weer even omhoog trekken en met opgeheven hoofd besloten de dames van Grijpskerk om terug te vechten. Waar het telbord eerst een voorsprong van 18-14 aan de Friezen gaf, sloop Grijpskerk steeds dichterbij. Er werd besloten om vooral de midspeelsters van Oosterwolde aan te pakken, aangezien het steeds duidelijker werd dat het hele team van Oosterwolde daarop draaide. Een 1-mansblok van Carina Feitsma werd uitgebreid tot een 2-mansblok doordat Eline Kuiper hierbij aansloot en een rally later werd hier de eerste mijlpaal van een 3-mansblok behaald, want ook Annemiek Geertsema voegde zich hierbij. De verdediging van Grijpskerk besloot ook nog een stapje harder te lopen wat weer resulteerde in mooie set-ups en aanvallen. Hierdoor werd de eerste set gewonnen met 25-22. Haperen De tweede set haperde het dieseltje van Grijpskerk toch wat, soms wordt gedacht dat de motor al warm is maar is dit pure schijn. Deze set werd dan ook verloren met 19-25. Bij de derde set werd er weer op gehamerd dat vooral de midspeelsters niet in hun ritme mochten komen. Met een duidelijke opdracht liep Grijpskerk het veld in en voerde deze taak ook uit. Niet alleen het blok op mid stond stevig, ook op buiten blokte Eline Kuiper de ene na de andere bal, waarnaast ze zelf ook nog een aantal rake klappen uitdeelde in haar aanval. Zet Sarina Holtrop hier nog naast in de aanval en de Friezinnen hadden nog net geen tranen in de ogen. Oosterwolde kwam zowel aanvallend als prikkend niet meer aan scoren toe, waardoor Grijpskerk deze set weer won met 25-18. Serviceservice Een belangrijke set brak aan. Kon Grijpskerk hier de belangrijke punten pakken? Vier punten van de nummer 2 zou een prachtig resultaat zijn, daarnaast hadden de dames geen zin in een vijfsetter gezien de wereldreis die nog weer terug moest worden gemaakt. Annemiek Geertsema nam dit mee het veld op en maakte gelijk een flinke serviceserie. ‘Op tijd naar huis’ moet zij hebben gedacht, want bal na bal knalde zij naar de tegenstander, die hier geen antwoord op hadden. En als de bal dan terugkwam was het Annemiek ook niet te min nog even een mooie duik te maken om de bal te redden, geen sprake van dat Oosterwolde hier nog zou winnen! Het 3-mansblok weerhield opnieuw de midspeelters tot scoren. Sanne Broeils gaf de ene na de andere mooie set-up en zowel met rake klappen als met tactische balletjes wist Grijpskerk ook deze set te winnen. Een mooi resultaat, wat werd gevierd met een ‘heerlijk’ wijntje in de kantine! (zie westerkwartier dd 17-2-2016)