Eerste overwinning van 2019 is een feit.

Na behoorlijk wat tegenslagen in 2018 waaronder veel blessureleed, besluit dames 1 met volle energie 2019 in te gaan. Met de doelstelling zo hoog mogelijk te eindigen in de reguliere competitie en de beker in de wacht te slepen kon het tweede deel van het seizoen beginnen. Met een goede voorbereiding en versterking van meisjes A wordt er met een grote selectie getraind waarin centraal staat dat iedereen alles geeft en als team gaat groeien. Met deze motivatie werd vanavond ook de 8ste finale van de bekercompetitie gespeeld in de Bokkediek. Tevens was dit voor dames 1 ook de eerste wedstrijd van 2019.

De tegenstanders van vanavond was dames 1 van S.V.M. uit Marknesse. Het team komt uit in de promotieklasse en staat op dit moment op de 3e plaats in de competitie. Een tegenstander die zeker niet onderschat mag worden.

Vol goede moed werd de wedstrijd gestart met een volle tribune trouwe supporters waaronder onze trainer Abe Meininger, die van plan was de wedstrijd te filmen. Helaas ging dit niet door, omdat hij zijn camera en tevens trouwe vriend vergeten was. Natuurlijk zijn wij niet compleet zonder ons “coach duo” Ludo en Luppo en de versterking van de A meiden.

De eerste set werd begonnen met de basisopstelling bestaande uit: Lotte de Wilde, Chantal Nijboer, Inge Huistra, Marije Roorda, Meike Klaibeda, Deliaantje Ykema en Josien Postma. Al snel kwam onze ploeg op een 8-0 voorsprong door een flitsende servicereeks van Chantal Nijboer die voor de tegenstander niet te stoppen was. Zeer kort daarna leek S.V.M. de pass beter onder controle te krijgen waardoor zij aanvalsmogelijkheden creëerden. Waar in de verdediging de ballen van de grond werden gehaald door de dames van Grijpskerk was het lastig om een krachtige aanval te ontwikkelen die scoorde. Door veel persoonlijke fouten van de thuisspelende ploeg ging de set toch gelijk op. Grijpskerk wist de set naar zich toe te trekken en won met 25-21.

In de time-out voorafgaand aan de 2e set werden de nodige aandachtspunten besproken en werd Marfan Telkamp ingewisseld om de aanval aan de kant van Grijpskerk te versterken. S.V.M. had voor zichzelf besloten om alles of niets te gaan spelen, waarbij de servedruk opgevoerd werd en de aanvalskracht van het team toenam. Het was voor dames 1 zoeken naar een oplossing. Met name in de verdediging/blokkering kon er geen antwoord gegeven worden op de kanonskogels van S.V.M. wat de nodige onrust met zich meebracht. Nine Broekema mocht Chantal Nijboer vervangen in de pass om hier de rust terug te krijgen. Door hard te blijven werken leek Grijpskerk nog terug te komen. Helaas was dit voor deze set te laat en werd er verloren met 16-25.

De koppen werden bij elkaar gestoken voor de 3e set. Het was voor iedereen duidelijk dat er sterker gevolleybald moest worden, een aanpassing in de blokkering  gedaan moest worden en vooral het hoofd koel houden. Dagmar Mulder kwam de basisopstelling versterken. De set had al snel een beter verloop dan de set ervoor. Spelverdeelster Lotte de Wilde kon nu meer gebruik maken van de midaanvalsters, waardoor de tegenstander het moeilijk kreeg om de bal te blokkeren. De rust kwam bij de thuisploeg weer terug en ze begonnen met overtuiging te spelen. De set ging opnieuw gelijk op alleen was er dit keer een antwoord op de aanval van de tegenstander zowel in de verdediging als blokkering. Het harde werken werd beloond. De set werd gewonnen met 25-19.

De Grijpskerkers roken de winst en waren niet van plan een 5e set te gaan spelen. Dus de laatste set moest zo snel mogelijk binnengehaald worden. Door een goede servedruk en controle in het spel was er al snel een grote voorsprong die niet meer uit handen gegeven ging worden. De wedstrijd werd afgesloten met een uitstekende servicebeurt  van Meike Klaibeda die deze wedstrijd het wist te presteren 3 aces te serveren via de netrand; een prestatie an sich. De set werd met 25-13 gewonnen en maakte uiteindelijk dat VC Grijpskerk D1 terecht met 3-1 heeft gewonnen.

Op naar de kwartfinales die zich zullen afspelen in Dwingeloo. Een niet onbekende tegenstander, waarbij van beide kanten de wil om te winnen gigantisch zal zijn. Het belooft een zeer spannende wedstrijd te worden.

Wij willen onze supporters van vandaag bedanken en nemen jullie graag mee naar de volgende ronde: de kwartfinale tegen Dok in Dwingeloo. De datum waarop deze wedstrijd zal plaatsvinden volgt zo spoedig mogelijk.

VC Grijpskerk dames 1 bedankt haar hoofdsponsor Sport je Fit Grijpskerk en de teamsponsoren DM Music en Vangnedt.

Josien