Dames 1 verliest voor thuispubliek

Gedurende de zomermaanden onderging het eerste damesteam van Grijpskerk een kleine gedaantewisseling. Na een periode van vijf jaar heeft Sport je Fit het hoofdsponsorschap overgedragen aan Fysiotherapie Kollum – Grijpskerk en gaat de club dus met een nieuwe naam door het leven. Niet alleen Sport je Fit doet hiermee een stapje terug, ook trainer Erwin Smeenk gaf eind augustus het stokje over. De ervaren Tinus de Weerd heeft hem opgevolgd als trainer/coach van het damesteam van VC Grijpskerk/Fysiotherapie. Onder het bewind van Tinus kende dames 1 een vliegende start. De eerste vier wedstrijden van het seizoen werden in winst omgezet. Bovendien werd Damwoude in de bekercompetitie met 3-0 overtuigend verslagen. Inmiddels staan de dames weer met beide voeten op de grond. Tegen de studenten van Veracles uit Groningen kwam op zaterdag 7 november een einde aan de succesreeks.

Dames 1 mag iedere thuiswedstrijd rekenen op een zinderende thuistribune, de zogenaamde zevende ‘man’. Tegenstander Veracles liet zich hierdoor echter niet van de wijs brengen. Het team uit Groningen begint sterk en de thuisploeg heeft moeite om hier antwoord op te geven. Onzorgvuldig spel van Grijpskerk levert Veracles de eerste set op met 19-25. In de tweede set komen de dames beter in hun spel. Spelverdeelster Marita Vrolijk weet de aanvalsters met speels gemak te vinden. Dit resulteert in een puntenuitloop voor Grijpskerk en de uiteindelijke setwinst met 25-19. De derde set begint meteen met een flinke domper. Na slechts drie punten raakt midaanvalster Carina Feitsma geblesseerd. Zij kan plaats nemen in de ziekenboeg naast Sanne Broeils, die al in een eerder stadium geblesseerd raakte. Grijpskerk lijkt in eerste instantie goed met deze tegenslag om te gaan. Het tij keert zich echter bij een voorsprong van 22-17. De dames lijken het vertrouwen en het plezier even kwijt te zijn. Veracles speelt hier goed op in en weet de set te winnen met 22-25. De hoogste tijd voor coach Tinus om de dames moed in te spreken. Dit lijkt te werken. De vierde set wordt gewonnen met 25-17 en er moet dus een vijfde set aan te pas komen. De dames van Grijpskerk beginnen deze vijfde en beslissende set zwak. Onzorgvuldigheid en een gebrek aan samenwerking voeren de boventoon. De wil om te winnen ontbreekt echter niet. Samen met het enthousiaste thuispubliek vechten de dames voor ieder punt. Desondanks trekt Veracles uiteindelijk aan het langste eind. De studenten pakken de set met 12-15 en trekken hiermee de wedstrijd naar hun toe.

Aanstaande zaterdag speelt dames 1 opnieuw tegen Veracles. De dames zijn vastberaden om, middels een goede voorbereiding en met strijdlust en plezier, de overwinning mee terug naar Grijpskerk te nemen.

(geplaatst 09-11-15)