Uitleg Cool Moves Volley

Cool Moves Volleybal bestaat per seizoen uit twee periodes. De één start in september en eindigt voor de kerstperiode, de ander begint in januari en loopt af in april. Per competitiehelft speelt een team vier á vijf zaterdagen (voornamelijk ochtenden) een wedstrijdspeelronde, gevuld met twee of drie wedstrijden. De wedstrijden van het Cool Moves Volley vinden plaats door de gehele provincie Groningen. Per periode wordt meestal één keer de thuisbasis in de Bokkediek in Grijpskerk aangedaan.

Niveau 2 (7-8 jaar)
Duur wedstrijd: 12 minuten
Na een trainingsperiode spelen de eerste wedstrijden van de jongste leden van VC Grijpskerk zich af in niveau 2. Door middel van een onderhandse opslag over het net, vanaf een willekeurige positie in het veld, wordt het spel gestart. De bal moet aan de andere kant van het net worden gevangen en wordt door middel van een vloeiende vang/gooibeweging weer terug gegooid. Om het spel bewegelijk en dynamisch te houden, draaien de spelers na iedere bal die over het net gaat een positie door in het veld. Mocht een speler de bal uit het veld gooien of in het net gooien/serveren, dan moet hij of zij het veld verlaten. Is het veld van de tegenstander helemaal leeg gespeeld, dan wordt een punt op het scorebord bijgeschreven. Er zijn nog een aantal leuke extra’s bedacht bij niveau 2. Zo kun je, nadat je eerder het veld hebt verlaten, tóch weer terug keren.

Niveau 3 (8-9 jaar)
Duur wedstrijd: 12 minuten
Net als in niveau 2 is ook in niveau 3 er alles aan gelegen om het veld van de tegenstander leeg te spelen en hiermee punten te behalen. Het spel begint met een onderhandse opslag vanuit een willekeurige positie in het veld. De bal mag vervolgens niet meer worden gevangen, maar door middel van een onderhandse gespeelde bal worden gespeeld zodat een teamgenoot de bal kan vangen. Hij of zij gooit de bal vervolgens over het net naar de tegenstander. Mocht je alleen in het veld staan, dan vang je de onderhands gespeelde bal zelf. Ben je hierin geslaagd? Dan krijg je weer gezelschap van een medespeler. Net als in niveau 2 draai je na iedere bal die over het net verdwijnt een positie in het veld.

Niveau 4 (9-10 jaar)
Duur wedstrijd: 2x 12 minuten
In niveau 4 wordt voor het eerst drie keer gespeeld en levert iedere fout een punt op. De onderhandse opslag wordt nu vanachter de achterlijn over het net gespeeld. De bal wordt vervolgens eenmaal onderhands gespeeld, waarna een teamgenoot de bal bovenhands vangt. Door middel van een vloeiende vang/gooibeweging speelt deze speler de bal vervolgens naar een teamgenoot die de bal met een bovenhandse techniek in één keer over het net speelt. Na drie goede opslagbeurten van dezelfde speler draait het team door. Er hoeft dus niet meer continu te worden doorgedraaid.

Niveau 5 (10-11 jaar)
Duur wedstrijd: 2x 12 minuten
In niveau 5 mag de bal niet meer worden gevangen. Het wordt gestimuleerd om drie keer te spelen. Mocht dit lukken, dan ontvangt het team een bonuspunt. Er kunnen in niveau 5 dus meerdere punten per rally worden verdiend. Bijvoorbeeld één punt voor het drie keer spelen en één punt omdat ze die in de rally hebben gescoord. De opslag gebeurt wederom vanaf de achterlijn en na drie goede opslagen van dezelfde speler wordt een positie doorgedraaid.

Niveau 6 (11-12 jaar)
Duur wedstrijd: 2x 12 minuten
Niveau 6 is het hoogste niveau van het Cool Moves Volleybal en is de laatste voorbereiding voor de stap naar de C-jeugd. De spelregels van dit niveau zijn vrijwel hetzelfde als die van niveau 5. In niveau 6 zijn echter geen bonuspunten te verdienen en mag er met een bovenhandse techniek worden opgeslagen.

Stap naar C-jeugd
Als een speler alle niveaus van het Cool Moves Volley heeft doorlopen, is hij of zij klaar voor de overstap naar de C-jeugd. Bij de C-jeugd wordt gespeeld in een groter veld met zes spelers. De competitie begint in september en eindigt medio april. Gedurende deze periode wordt op frequente basis wedstrijden gespeeld.