Voorbeschouwing 23 januari 2016

Zaterdag aanstaande is er weer een volleybaldag in de Bokkediek. Vanaf 12.30 uur wanneer de jeugdwedstrijden beginnen tot ong. 20.30 uur wanneer de seniorenwedstrijden zijn afgelopen is de Bokkediek weer ‘the place to be’ .

JEUGD

De beide C teams beginnen om 12.30 uur met hun wedstrijden tegen resp. Rovoc MC1 en Sudosa/Desto MC4. Meisjes C1 wat vorige week een mooie overwinning behaalde in Leek neemt het nu op tegen Rovoc uit Roden. De beide C teams van de thuisploeg spelen in dezelfde klasse en ontlopen elkaar niet zoveel. Dat blijkt ook wel uit de stand want het meisjesteam staat 7e met 22 punten en het mix team één plaats lager met 21 punten. Beide teams treffen vanmiddag een team wat hoger staat op de ranglijst dus ze moeten aan de bak.
Om 13.00 uur speelt Meisjes B2 hun wedstrijd tegen Stentor MB2 uit Haren. Speelden ze vorige week tegen koploper Zuvoc (3-0 verlies) , zaterdag staat dus de nummer 2 aan de andere kant van het net.
Om 14.30 uur spelen de beide A teams tegen resp. Krathos MA1 en Smash & Block MA1. Evenals de C teams spelen de beide A teams van de thuisploeg ook in dezelfde klasse. Zo halverwege de competitie staan ze ook nog precies gelijk in de stand. Vanmiddag treffen ze wat sterkte betreft hele verschillende tegenstanders. Meisjes A1 speelt tegen het op de één na laatste plaats staande Krathos uit Hoogezand en Meisjes A2 treft het sterke Smash & Block MA1 uit Hoogkerk.
Meisjes B1 speelt vanmiddag tegen Doles MB1 uit Harkstede. Vorige week in Leek liet de ploeg al zien dat ze goed kunnen meekomen in de Hoofdklasse. Het spel word steeds beter, nu de punten nog. In een hele spannende wedstrijd kwamen ze net tekort tegen Impala. Eén set werd zelfs verloren met 28-30 ! Zaterdag wacht dus Doles en met de steun van het altijd aanwezige publiek zijn ze zeker niet kansloos.
Om 16.30 uur beginnen de senioren aan hun wedstrijden.

SENIOREN

Dames 1 had zaterdag liever wat later gespeeld dan het normale tijdstip 16.30 uur. Dit om midspeelster Simone de gelegenheid te geven ook mee te doen. Daarvoor wilden ze graag ruilen met de wedstrijd van Dames 3 (aanvang 18.30 uur). De tegenstander (SV Aduard D1) gooide wat dat betreft roet in het eten want zij waren niet in staat om eerder te komen. Maar goed, ook zonder Simone moet de ploeg van coach Tinus in staat zijn om het geroutineerde LSV D1 over de knie te leggen. We zullen zien.
Dames 2 speelt zaterdag tegen het op de 4e plaats staande vv Rolde D1. De thuisploeg staat 2 plaatsen lager en het verschil in punten is maar klein (4 pnt.)
In de sport ken je het begrip ‘thuisfluiter’ . Het komt in alle geledingen voor. Een bal die net uit word gegeven, een netfout die niet word gezien. Het zijn vaak kleine dingen maar het beïnvloed een wedstrijd terdege. De dames ondervonden dat afgelopen weekend aan den lijve. In een gelijk opgaande wedstrijd in Leek vond de scheidsrechter het aan het einde van de 4e set bij een 2-1 voorsprong voor Impala nodig om ook een duit in het zakje te doen. Waar iedereen zag dat een geslagen bal van Grijpskerk toch wel duidelijk binnen de lijnen was gaf de beste man ijskoud ‘uit’.
Verder had hij nog een aantal beslissingen die op z’n zachts gezegd nogal discutabel waren. Tegen zoveel onrecht waren de dames niet opgewassen en met 3-1 werd deze wedstrijd verloren waar er toch duidelijk meer had ingezeten.
Zaterdag wacht Rolde en daarvan werd in de uitwedstrijd met 1-3 gewonnen. Nu zegt dat natuurlijk niets want elke wedstrijd is anders maar voor datzelfde resultaat gaan ze vanmiddag weer. De dames hebben een druk programma want in het bekertoernooi spelen ze volgende week dinsdagavond (26 januari/aanvang 20.00 uur) tegen OTIB uit het vlakbij Sneek gelegen Nijland. Inzet is hier een plaats bij de laatste 8. Dat zou natuurlijk helemaal een wereldprestatie zijn, als 2e team de kwartfinale halen. Veel succes dames !

Op het veld voor de kantine speelt Heren 2 vanmiddag de ‘topper’ tegen G.A.V. Unitas uit Usquert. Nu zullen de meesten onder ons nog nooit van Unitas hebben gehoord. Dat klopt ook wel want jarenlang werd er alleen op recreatief niveau gevolleybald in Usquert. Met de komst van een nieuw dorpshuis met dito sportzaal werd besloten om het eens in de Nevobo competitie te gaan proberen. Met enkele spelers die al enige Nevobo ervaring hadden gaat het boven verwachting goed. Wat heet, alle wedstrijden tot nu toe werden in winst omgezet. Aan de thuisploeg de schone taak om hier vanmiddag maar eens verandering in te brengen. Wanneer ze nog een rol willen spelen in de strijd om het kampioenschap is winst de enige optie. Om 18.30 uur sluiten Heren 1 en Dames 3 en 4 de volleybaldag weer af.

Heren 1 speelt tegen naaste buur de Meeuwen 2 en is nog volop in de race voor een PD plaats. Nu weet ik niet of dat de plaats is die de heren nastreven maar als je in het veld staat wil je toch winnen. Dat moet dan gebeuren tegen de Meeuwen waarvan in Zuidhorn nipt met 2-3 werd gewonnen. De laatste set kende een wel heel spannend slot die de heren uit Grijpskerk uiteindelijk met 21-23 ! naar zich toetrokken.
Dames 3 speelt zaterdag tegen SV Aduard, een ploeg die maar één punt minder heeft (26 om 25). Volgens de prognose op de Nevobo site wint Grijpskerk zaterdag met 3-2. Lijkt me een mooie uitslag, ook leuk voor het publiek.

Dames 4 tenslotte speelt evenals Heren 1 zaterdag ook tegen de Meeuwen. Het 4e damesteam is de tegenstander. Tot nu toe gaat het boven verwachting met de ploeg. Ze staan momenteel op een keurige 5e plaats in de 3e klasse. In die klasse is het achter de gedoodverfde kampioen Merna reuze spannend. De teams van de nrs 2 t/m 8 ontlopen elkaar niet zoveel dus er is nog van alles mogelijk.

Alle teams komende zaterdag VEEL SUCCES !!