Volleyballers, ATTENTIE !!!!!!!!!
Wat betekent het mondkapjes advies voor volleybal

Met ingang van 2 oktober 2020 is het kabinet met een dringend advies voor het dragen van mondkapjes gekomen. Lees hier wat voor invloed dit heeft op het volleybal.
Voor iedereen van 13 jaar en ouder geldt een dringend advies een niet-medisch mondkapje te dragen in publiek toegankelijke binnenruimtes. Om duidelijkheid te verschaffen over hoe we in het volleybal hier het beste mee om kunnen gaan, is hieronder een aantal aanvullende adviezen op een rijtje gezet:

· Het mondkapje is geen vervanging van de overige maatregelen, zoals het houden van de 1,5 meter afstand en het niet yellen, zingen en schreeuwen in de zaal
· Jeugdteams vanaf 13 jaar en hun begeleiders en seniorenteams dragen bij binnenkomst op en bij vertrek van de accommodatie mondkapjes
· Als teams starten met hun warming-up en tijdens de wedstrijd gaan de mondkapjes af
· Wanneer je voor langere tijd op de spelersbank zit, is het advies ook op de bank mondkapjes te dragen
· De coach hoeft geen mondkapje te dragen, om zo verstaanbaar te blijven bij het geven van aanwijzingen aan het team
· Eventueel aanwezige lijnrechters, tellers en aanwezige jury houden hun mondkapje op
· Zaalwachten en mensen die voor de organisatie in de hal zijn, houden hun mondkapje op
· De scheidsrechters hoeven geen mondkapje op tijdens de wedstrijden

(geplaatst 5 oktober 2020)

(eerdere berichtgeving omtrent het coronavirus)

Met de verruimende corona maatregelen van de overheid is het mogelijk vanaf 1 september in de Bokkediek en andere sporthallen weer te gaan volleyballen. Echter, de coronapandemie is zeker niet voorbij en dus is het belangrijk tijdens het volleyballen een aantal extra maatregelen in acht te nemen om op een veilige manier te kunnen sporten. Onderstaand het coronaprotocol. Deze is gebaseerd op de algemeen geldende coronamaatregelen vanuit de overheid, de protocollen van de Nevobo en NOC*NSF. Indien er nieuwe maatregelen worden aangekondigd kan VC Grijpskerk/Brilmode Zuidhorn de richtlijnen aanpassen.

Algemene richtlijnen

De volgende algemene (RIVM) richtlijnen gelden ook tijdens het sporten:

• Voor alles geldt: gebruik je gezond verstand.
• Heb je klachten? Blijf thuis en laat je testen.
• Ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals:
neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak: dit geldt voor iedereen.
• Houd 1,5 m afstand met personen van 18 jaar of ouder (uitzondering tijdens het sporten).
• Vermijd drukte.
• Was vaak je handen met water en zeep, juist ook voor en na bezoek sportlocatie.
• Gebruik zoveel mogelijk je eigen materialen.
• Volg de regels en aanwijzingen van de locatie.
• Schud geen handen en vermijd ander fysiek contact zoals high fives of knuffels.
• Vermijd hard stemgebruik.
• Het zingen van liedjes of yells is niet toegestaan.

Richtlijnen wedstrijd

• Vul het DWF thuis in.
• Er is geen publiek toegestaan van uitspelende teams. Een uitzondering geldt voor chauffeurs van jeugdteams. Mocht het toch te druk worden in de sporthal dan kan de coördinator verzoeken om buiten het gebouw te wachten.
• Voor het thuisspelende team zijn er een aantal plekken beschikbaar op de tribune voor publiek. De teams zijn persoonlijk op de hoogte gebracht van de geldende regels.
• Met het aanwezig zijn bij trainingen en /of wedstrijden ga je akkoord met het doorgeven van de noodzakelijke persoonsgegevens aan de GGD.
• Er is bij de wedstrijd een corona-coördinator aanwezig. Voor vragen en opmerkingen kun je terecht bij voorzitter Luppo Kort.
• Volg de aangegeven instructies en looproutes op.
• Voor sporters geldt het advies om omgekleed, in wedstrijdoutfit, naar de sporthal te komen.
• Kleedkamers worden zo min mogelijk gebruikt. Douchen is wel toegestaan maar wordt aangeraden om thuis te doen gezien de beperkte ruimte.
• Kom niet eerder dan 15 minuten voor de warming-up naar de sporthal.
• Maak de bank schoon voor wisseling van speelhelft per keer en aan het einde van de wedstrijd.
• Wanneer de wedstrijd is afgelopen dient de zaal spoedig te worden verlaten. Indien er voldoende ruimte beschikbaar is, waarin iedereen 1,5 meter afstand van elkaar kan houden, kan er een bezoek worden gebracht aan de sportkantine. Hier gelden de horeca richtlijnen. Kan je geen zitplek krijgen dan verzoeken we je om naar huis te gaan. (Geplaatst 20-09-2020)

Update (28-09-2020)
Op 28 september heeft het kabinet de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus verscherpt. Voor VC Grijpskerk/Brilmode Zuidhorn houden deze maatregelen in dat vanaf 29 september voor een periode van drie weken geen publiek meer welkom is. Daarnaast is de sportkantine gesloten en kan er geen gebruik worden gemaakt van de douchevoorzieningen.

Bij uitwedstrijden van CMV en jeugdleden vallen de benodigde chauffeurs onder teambegeleiding. Zij vallen dus niet onder de regel voor toeschouwers en mogen blijven kijken naar de wedstrijd.
Gezien de beperkte ruimte rondom het veld moeten deze ouders op de tribune plaatsnemen. Beperk het aantal chauffeurs tot het hoogst noodzakelijke.
Deze uitzondering geldt niet voor ouders van het thuisspelende team.

Voor verdere informatie Nevobo klik hier